Úvodní stránka

Prohledat:

Rozšířené vyhledávání

Publikováno: 27. 6. 2005

POŽÁRY MOTOROVÝCH VOZIDEL

Mezi nejčastější příčiny vzniku požáru u motorových vozidel patří bezesporu technické závady v motorovém prostoru. Převážně se vyskytují závady způsobené netěsností palivové soustavy a poruchou (zkratem) na elektroinstalaci vozidla. Nelze však také opomenout požáry způsobené nedbalostí provozovatelů vozidel, následkem laické opravy a zanedbání údržby vozidla. Samostatnou kapitolou tvoří požáry vzniklé úmyslným zapálením a následkem dopravních nehod.

 Příčina požáru

 2003

 2004

 Neobjasněno; v šetření

 11

 12

 Úmyslné zapálení

 10

 15

 Nedbalostní jednání

 7

 11

 Topidla

 0

 1

 Závady

 172

 141

 Samovznícení

 1

 1

 Manipulace s hořl. látk.

 0

 1

 Dopravní nehoda

 14

 15

 Mimořádné

 0

 1

 Celkem

  215

198 

Stále se zvyšující cena benzínu a nafty způsobuje rozšíření a oblibu vozidel s alternativním pohonem - stlačeným plynem (zemní plyn a bioplyn = značení CNG) nebo zkapalněným plynem (propan-butan = značení LPG). Vlivem stárnutí materiálu přívodní hadičky dochází často k únikům plynu do motorového prostoru nebo kabiny vozidla, kde následně dojde k iniciaci. Také laická instalace plynového zařízení může být závažným problémem, jenž mnohdy vede k výbuchu plynu s následným požárem.
U vozidel s tímto alternativním pohonem je proto velice důležité dodržovat tyto bezpečnostní zásady:

  • bezpečný a spolehlivý stav zařízení se ověřuje odborným posouzením (revizí) plynového zařízení ve lhůtách pro technické kontroly vozidel,
  • těsnost plynového zařízení se ověřuje pěnotvorným prostředkem nebo detektorem,
  • opravy a servis provádí jen odborná firma,
  • plnění nádrže provádí jen plnicí stanice provozovaná oprávněnou firmou,
  • je zakázáno provádět neodborné zásahy do plynového zařízení vozidla,
  • je zakázáno používat zdroje zapálení (např. plamen, cigareta) v prostoru umístění plynového zařízení vozidla,
  • při zjištění úniku plynu se okamžitě uzavřou uzavírací ventily na plynovém systému; zdroj úniku (netěsnost) odstraní odborná firma,
  • vozidlo, na jehož zařízení byl zjištěn únik plynu, musí být odstaveno na bezpečném větraném místě venkovního prostoru vzdáleného nejméně 10m od vstupů do podzemních prostor (kanalizace apod.),
  • je zakázáno používat jiných zdrojů plynu (např. tlakové láhve) než pro tento účel schválených nádrží,
  • je zakázáno čerpání plynu současně z několika zásobníků,
  • je zakázáno jakékoliv přepouštění plynu do nádrže vozidla nebo její plnění jiným způsobem než prostřednictvím plnicí stanice provozované oprávněnou firmou,
  • při plnění nádrže vozidla je zakázáno kouřit a používat jakékoliv zdroje zapálení,
  • vypouštění plynu odpouštěcím ventilem se provádí jen v místě, kde je zajištěn jeho rozptyl a nehrozí jeho zapálení,
  • tlaková nádoba (nádrž) se nesmí vystavit teplotě vyšší než 40°C,
  • při delším odstavení vozidla je nutné uzavřít uzávěr na nádrži a zbytek plynu v potrubí spotřebovat provozem motoru až do stavu jeho samostatného odstavení,
  • je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně vjezd vozidel poháněných CNG nebo LPG dovolen.

S vývojem nových technologií jsou vozidla mladšího data výroby mnohem bezpečnější, ale i u nich může dojít k technické závadě s následným vznikem požáru. Většina řídících a ovládacích prvků vozidel je řízena elektronicky a právě poškozená elektroinstalace má na svědomí množství požárů. V místech, kde je kabeláž vystavena mechanickému namáhání nebo působení vysokých teplot, účinkům chemických látek a kyselin, dochází k porušení izolace vodičů a následnému zkratu na el. instalaci.
Mnoho požárů vozidel je způsobeno i nedbalostí, ke které dochází při jejich opravách a údržbě. Karosářské opravy, svařování, broušení, nekončí vždy jen požárem samotných vozidel, ale velice často i požárem objektů, garáží, dílen a rodinných domů. Méně obvyklé jsou požáry způsobené např. kouřením za jízdy, kdy může dojít k zapadnutí nedopalku mezi čalounění vozidla; dále pak ponechávání plynových zapalovačů za oknem vozidla v letních měsících - na přímém slunci, může dojít k přehřátí plynové náplně a k výbuchu zapalovače a k následnému požáru vozidla.

Obrázek -

Požárům můžeme předcházet pokud budeme mít vozidlo v dobrém technickém stavu, čehož docílíme pravidelnou kontrolou a důkladnou údržbou. Karosářské a jiné větší opravy bychom měli raději ponechat autorizovaným servisům a opravnám. Vyplatí se také chovat obezřetně i v interiéru vozidla - což se týká kouření, transportu hořlavin, manipulace se zapalovači a otevřeným ohněm obecně.
Je výhodné mít vozidlo vybavené hasícím přístrojem uloženém na snadno přístupném místě (hasicí přístroj uložený na dně plně naloženého kufru vozidla je v případě požáru nepoužitelný), který jsme sami technicky schopni použít. Z právních předpisů vyplývá povinnost vybavení hasicím přístrojem pro autobusy, sanitní vozidla a vozidla taxislužby (u vozidel texislužby hasicím přístrojem schváleného typu s mrazuvzdornou náplní nejméně dva kilogramy, jehož provozuschopnost se prokáže plombou a štítkem).

Obrázek -

Zpracoval: por. Ing. Karel Fleischer