Hlavní
rizika charakteristická pro Moravskoslezský kraj
Antropogenní
havárie
Z
hlediska působení |
Typ
mimořádné situace |
Místo
výskytu-lokalita |
Průmyslové havárie |
Únik a výbuch plynů, par, prachů |
Objekty v prostoru Bruntál, Krnov, Břidličná ,
Frýdek - Místek, Třinec, Hnojník, Ostravice, Horní Suchá, Stonava, Karviná,
Bohumín, Havířov, Dětmarovice , Kopřivnice, Odry, Studénka, Nový Jičín,
Mošnov, Bartošovice, Hodslavice , Opava, Komárov , Ostrava,
Vítkovice, Martinov |
Požár pevných, kap., plyn. látek |
Provozovatelé
činností s vysokým požárním nebezpečím (dále jen VPN) podle § 4 odst. 3
zákona o požární ochraně viz příloha. |
|
Únik
radioakt. látek |
Ohrožující jaderné elektrárny a jiná jaderná
zařízení v Moravskoslezském kraji nejsou. |
|
Únik toxických látek |
Jedná
se především o další objekty skladující nebezpečné látky (viz příloha) amoniak, chlór v objektech (zimní stadiony, pivovary, koupaliště, sklady,
masokombináty apod.) v prostoru měst Břidličná, Krnov, Frýdek - Místek,
Paskov, Třinec, Bohumín, Stonava, Nový Jičín, Frenštát pod Radhoštěm,
Studénka, Kopřivnice, Opava, Komárov, Ostrava, Martinov. Dále
pak o vybrané objekty provozovatelů spadající pod dikci zákona č. 59/2006
Sb. (viz Prevence závažných havárií a vnější
havarijní plány) |
|
Únik ropných produktů |
Jedná
se především o objekty skladující ropné produkty a látky zejména
čerpací stanice PHM v Moravskoslezském kraji, dále pak při
dopravních, železničních a průmyslových haváriích apod. |
|
Dopravní havárie |
Havárie v silniční dopravě |
Největšími
nositeli rizik v Moravskoslezském kraji jsou trasy evropského
silničního komunikačního systému: § Mezinárodní silnice I/11 - E 75
(Bruntál - Opava - Ostrava - Český Těšín - Mosty u Jablunkova) a I/48 - E 462
(Nový Jičín - Frýdek-Místek - Český Těšín) § Hraniční přechod Bartultovice
v okrese Bruntál z hlediska dopravního zatížení, přepravy
nebezpečných látek a dlouhých dojezdových časů složek IZS. § Budoucí dálniční tah D 47 (Lipník
n. B. - Ostrava - hranice s Polskem). Perspektivně jde o úseky
dálniční komunikační zátěže Rudná - Hrušov s přemostěním Odry v Ostravě
(včetně části zv. “Svinovské mosty”) a obousměrný tunel v délce
1080 m procházející k.ú. Klímkovice. § Silniční komunikace
Bruntál, Vrbno pod Pradědem, Zlaté Hory, Krnov, Horní Benešov, Moravský
Beroun ,Frýdek – Místek, Karviná, Český Těšín, Nový Jičín, Fulnek,
Bílovec, Příbor, Opava, Kravaře, Hlučín, Ostrava.
|
|
Havárie v železniční dopravě |
Za rizikové lze
v Moravskoslezském kraji považovat trasy evropské železniční
sítě E 40 a E 65 : § Zvláště budovaný II. železniční
tranzitní napříč okresy Nový Jičín, Ostrava a Karviná se zátěží osobní
přepravy, přepravy nebezpečných látek a se specifikou železničního tunelu
v Jablunkovském průsmyku, mimoúrovňových tahů, mostů a velkonádražních
a přípojných kolejišť (zejména železničních uzlů - Bohumín, Ostrava-Svinov, a
hraničních přejezdů Petrovice u Karviné a Mosty u Jablunkova). § Plánovaný železniční terminál
Bohumín. § Propojení větví III. železničního
koridoru (v úsecích Ostrava-Svinov – Český Těšín a Bohumín –
Žilina - SR). § Železniční tratě a
nádraží Bruntál, Krnov, Milotice nad Opavou , Frýdek - Místek,
Frýdlant nad Ostravicí, Ropice, Bohumín, Chotěbuz, Dětmarovice, Suchdol nad
Odrou, Studénka, Vepřovice, Opava , Ostrava. |
|
Havárie v letecké dopravě |
Hustota
letového provozu je úměrná celkovému osídlení Moravskoslezského kraje,
odpovídá trase mezinárodního letového koridoru, týká se jí národní a mezinárodní
letecká doprava doplňovaná vojskovými přelety, účelovou leteckou dopravou
bezpečnostních sborů, záchranných služeb, sportovními a individuálními
provozovateli letadel (Frýdlant nad Ostravicí), přičemž nebezpečné oblasti
při startech a přistávání letadel jsou v okolí mezinárodního letiště
Mošnov a záložního letiště Zábřeh u Hlučína. (koridory letiště) Ostrava - Mošnov |
|
Havárie na energetických sítích |
Zařízení a el.energetická přenosová síť Ostrava, Šošovice
a Lískovec. |
|
Potrubní dopravní havárie |
Produktovody
celorepublikového a vyššího významu v Moravskoslezském kraji nejsou, pouze
plynovod s velmi vysokým tlakem v rámci Tranzitní
předávací RS Děhylov . |